Soalan Lazim
- MAKLUMAT AM
- PENDAFTARAN DAN SEMAKAN WANG TAK DITUNTUT SECARA DALAM TALIAN
- TUNTUTAN WANG TAK DITUNTUT SECARA DALAM TALIAN
- DOKUMEN ASAS PERMOHONAN TUNTUTAN
- PERMOHONAN TUNTUTAN INDIVIDU
- PERMOHONAN TUNTUTAN SYARIKAT
- PERMOHONAN TUNTUTAN WARIS/PENTADBIR
- PERMOHONAN TUNTUTAN PELIKUDASI (LIQUIDATOR)
- BAGAIMANA PERMOHONAN WTD BOLEH DIKEMUKAKAN
- SERAHAN WANG TAK DITUNTUT
Tiada
tempoh masa yang ditetapkan. WTD yang diserahkan kepada Pendaftar boleh
dituntut pada bila-bila masa oleh pihak yang mempunyai hak ke atas wang
tersebut.
Tiada
had minima amaun yang boleh dituntut.
Tiada
sebarang caj dikenakan untuk permohonan tuntutan WTD yang dikemukakan kepada
Pendaftar.
Tiada
faedah yang akan dibayar. Menurut Seksyen 11(3) Akta WTD 1965, amaun bayaran
adalah berdasarkan amaun di dalam Daftar WTD yang diterima daripada
syarikat/firma tanpa apa-apa faedah.
Kementerian
Kewangan Malaysia atau Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) tidak pernah
melantik mana-mana syarikat/firma atau individu sebagai ejen dalam menguruskan
permohonan tuntutan Wang Tak Dituntut (WTD).
Mengikut
perundangan Seksyen 10A Akta WTD, serahan WTD oleh syarikat/firma akan
diwartakan. Pihak Pendaftar akan mengemukakan rekod serahan kepada Percetakan
Nasional Malaysia Berhad (PNMB) untuk proses pewartaan. Setelah diwartakan,
rekod tersebut terbuka kepada pemakluman awam. Dokumen warta juga dijual kepada
pihak awam oleh PNMB selain dihantar ke Perpustakaan Negara Malaysia untuk rujukan
orang awam. Sehubungan dengan itu, berdasarkan oleh maklumat warta ini,
terdapat pihak yang menggunakannya untuk bertindak sebagai ejen. Pendaftar dan
Kementerian Kewangan tidak pernah melantik ejen bagi menguruskan WTD.
Pendaftar tidak mempunyai maklumat empunya selain daripada yang telah
diwartakan. Sehubungan dengan itu, empunya perlu mengemukakan permohonan
tuntutan kepada Pendaftar melalui kaunter, pos berdaftar atau portal eGUMIS.
Sebarang maklumat peribadi yang diperoleh oleh pihak ejen seperti nombor
telefon, emel dan sebagainya, berkemungkinan diperoleh daripada pihak lain yang
tidak bertanggungjawab. Sebarang salahguna maklumat peribadi hendaklah merujuk
semula kepada Akta Perlindungan Data Peribadi 2010.
Seksyen
10A (1) Akta WTD 1965 menyatakan syarikat/firma dikehendaki mengemukakan Daftar
UMA3 kepada Pendaftar bagi tujuan pewartaan oleh Percetakan Nasional Berhad.
Pewartaan adalah proses rekod WTD digazetkan dan disimpan di
Perpustakaan Negara bagi pemakluman umum.
Hanya
rekod WTD yang telah diwartakan boleh dibuat semakan dan tuntutan.
Ya, terdapat kemudahan semakan
WTD secara online disediakan oleh Pendaftar melalui pautan portal
berikut: https://egumis.anm.gov.my/
Individu dan syarikat/firma
dibenarkan untuk membuat semakan WTD secara dalam talian melalui nombor
pengenalan diri dan nombor pendaftaran syarikat.
Pemohon boleh membuat
semakan WTD secara dalam talian dengan mengikuti langkah-langkah seperti
berikut:
Langkah 1 : Layari pautan portal https://egumis.anm.gov.my/
Langkah 2 : Buat pendaftaran pengguna secara atas talian.
Langkah 3 : Log masuk portal menggunakan kata laluan yang didaftar.
Langkah 4 : Kemaskini maklumat pengguna.
Langkah 5 : Klik pada "KLIK DI SINI UNTUK CARIAN WANG TAK
DITUNTUT" untuk membuat Semakan WTD melalui nombor pengenalan diri atau
nombor pendaftaran syarikat dan cetak maklumat Wang Tak Dituntut tersebut (jika
ada)
Langkah 6 : Klik "Cetak", jika perlu.
Pemohon boleh terus log
masuk menggunakan kata laluan yang didaftar. Sekiranya pengguna terlupa kata
laluan,
Langkah 1 : Layari pautan portal https://egumis.anm.gov.my/
Langkah 2 : Klik pada "LUPA KATA LALUAN".
Langkah 3 : Kunci masuk alamat emel yang didaftarkan.
Langkah 4 : Semak emel yang didaftarkan. Jika tiada sila semak di
"Junk Email"
Langkah 5 : Log masuk semula menggunakan kata laluan yang diterima.
Jika menghadapi kesulitan,
Pengguna eGUMIS boleh menghubungi Pentadbir Sistem melalui Tab Hubungi Kami :
Aduan/Maklum Balas. Sila klik pada pautan yang disediakan.
Pengguna eGUMIS boleh
menghubungi Pentadbir Sistem melalui Tab Hubungi Kami : Aduan/Maklum Balas.
Sila klik pada pautan yang disediakan.
Sekiranya pengguna eGUMIS
tidak log masuk ke portal eGUMIS setelah menerima kata laluan melebihi 30
hari, akaun tersebut akan dinyahaktifkan secara automatik.
Ya,tempoh pengguna aktif
adalah 6 bulan dari tarikh terakhir log masuk ke portal
eGUMIS. Akaun pengguna akan dinyahaktif secara auto dan pengguna
perlu mendaftar semula sebagai pengguna baharu.
Apakah yang perlu dilakukan
sekiranya pengguna eGUMIS tersilap kunci masuk maklumat semasa proses
pendaftaran pengguna?
Sekiranya terdapat kesilapan kunci masuk maklumat semasa
melaksanakan pendaftaran eGUMIS tuan puan boleh mengambil tindakan seperti
berikut :
Langkah 1 : Sila ke Tab Hubungi kami
Langkah 2 : Kemukakan aduan/maklum balas dengan
menggunakan pautan yang telah disediakan.
Sebagai contoh :
Sekiranya
berlaku kesilapan kunci masuk No kad pengenalan diri sila nyatakan no kad
pengenalan diri yang sebenar bagi tujuan pengemaskinian oleh Pentadbir Sistem.
Maklumat WTD yang terdapat dalam portal eGUMIS hanya mengandungi rekod
WTD yang lengkap yang diserahkan oleh syarikat/firma kepada Pendaftar WTD dan
telah diwartakan.
Semakan WTD boleh dilakukan sendiri di kaunter Pejabat Pendaftar WTD
atau Pejabat Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) Negeri/Cawangan, ataupun
dengan membuat semakan pada Warta Kerajaan yang disimpan di Perpustakaan Negara
Malaysia.
Pemohon boleh hadir sendiri
ke kaunter Pendaftar Wang Tak Dituntut atau mana-mana Jabatan Akauntan Negara
Malaysia (JANM) Negeri/Cawangan yang berdekatan dengan mengemukakan dokumen
asal atau surat pengesahan daripada syarikat/firma yang dapat membuktikan
keempunyaan WTD tersebut. Sila rujuk alamat Pejabat Pendaftar WTD dan senarai
alamat JANM Negeri/Cawangan di laman sesawang www.anm.gov.my. Pemohon juga
boleh membuat semakan di syarikat/firma yang menyerahkan WTD tersebut kepada
Pendaftar.
Semua maklumat WTD adalah berdasarkan
rekod serahan daripada entiti (syarikat/firma) kepada Pendaftar. Untuk tujuan
permohonan WTD, pemohon perlu mencetak maklumat WTD tersebut dan rujuk
syarikat/firma yang membuat serahan untuk mendapatkan surat pengesahan bagi
mengesahkan keempunyaan WTD yang tepat dan penjelasan kesilapan serahan.
Ya, kemudahan permohonan tuntutan WTD
secara dalam talian disediakan oleh Pendaftar melalui pautan portal berikut :
https://egumis.anm.gov.my/
Borang Permohonan Tuntutan dalam talian
boleh dilengkapkan setelah proses semakan WTD dan pengguna eGUMIS boleh membuat
pilihan rekod WTD yang ingin dituntut.
Pemohon dikehendaki memuat naik dokumen
sokongan yang berkaitan bagi tujuan mengemukakan Borang Permohonan Tuntutan
Bayaran Balik WTD.
Permohonan tuntutan dibenarkan kepada
pihak-pihak berikut:
(a) Empunya/pemilik WTD sendiri;
(b) Pentadbir harta pusaka (wasi) yang dinamakan dalam Surat Kuasa Mentadbir
Harta Pusaka;
(c) pelikuidasi yang mewakili
syarikat/firma yang sedang dalam proses penggulungan
(d) Individu atau syarikat/firma yang dinamakan dalam Perintah Mahkamah;
atau
(e) Suruhanjaya Syarikat Malaysia/Jabatan Insolvensi Malaysia bagi syarikat/firma yang bubar atau individu bankrap
Pengguna eGUMIS boleh membuat Tuntutan
WTD secara dalam talian dengan mengikuti langkah-langkah seperti berikut:
Langkah 1 : Layari pautan portal https://egumis.anm.gov.my/
Langkah 2 : Klik pada ruangan "KLIK DI SINI UNTUK CARIAN WANG TAK
DITUNTUT" untuk membuat semakan WTD melalui nombor pengenalan diri.
Klik Cetak maklumat Wang Tak Dituntut tersebut (jika perlu)
Langkah 3 : Klik pada rekod WTD yang ingin dituntut pilih "Teruskan
Dengan Permohonan"
Langkah 4 : Klik pada "Tambah Penerima" untuk masukkan
perihal penerima WTD. Pilih pada kotak yang disediakan sekiranya. Maklumat Diri
adalah sama seperti Maklumat Pemohon, masukkan maklumat perbankan dan kemudian
"Simpan".
Langkah 5 : Muat naik dokumen sokongan bagi kategori "MANDATORI"
Langkah 6 : Tandakan pada dua kotak untuk bersetuju dengan pengakuan serta
terma dan syarat eGUMIS dan Klik Hantar. Pilih Ya untuk menghantar permohonan
tuntutan
Proses bayaran hanya akan dilaksanakan
apabila dokumen lengkap DISAHKAN.
Langkah 7 : Rujuk Portal eGUMIS untuk status permohonan WTD.
Adalah dimaklumkan terdapat
dua peringkat pengesahan dokumen sokongan bagi tujuan permohonan bayaran balik
WTD yang dikemukakan oleh tuan/puan.
Sehubungan dengan itu, proses bayaran balik WTD sedang dalam tindakan Jabatan
ini selepas tuan/puan menerima notifikasi seperti berikut :
Tuan/Puan
Proses pengesahan dokumen
sokongan yang dimuat naik telah berjaya.
Permohonan tuntutan bayaran
balik WTD Tuan/Puan sedang diproses.
Proses bayaran akan
dilaksanakan dalam tempoh 30 hari bekerja daripada tarikh notifikasi pengesahan
ini.
Sila log masuk ke Portal
eGUMIS : https//:egumis.anm.gov.my untuk maklumat lanjut.(Soalan Lazim)
Terima kasih kerana menggunakan
perkhidmatan Portal eGUMIS.
Ini adalah cetakan
komputer. Tandatangan tidak diperlukan.
Pengguna eGUMIS boleh membuat
semakan status permohonan
tuntutan WTD secara dalam talian dengan mengikuti langkah-langkah berikut:
Langkah 1 : Log in pada Portal eGUMIS
Langkah 2 : Klik pada Tab Ringkasan/SENARAI PERMOHONAN
Langkah 3 : Rujuk pada ruangan STATUS
Terdapat lapan (8) status
permohonan tuntutan WTD secara dalam talian iaitu :
i. DERAF
Permohonan belum dihantar
oleh pengguna eGUMIS.
ii. PENGESAHAN DOKUMEN 1
Permohonan telah dihantar
dan dalam proses pengesahan dokumen 1
iii. KUIRI DOKUMEN 1
Permohonan dikuiri. Sila
rujuk catatan kuiri untuk tindakan
iv. PENGESAHAN DOKUMEN 2
Permohonan telah disahkan
dan dalam proses pengesahan kedua
v. KUIRI DOKUMEN 2
Permohonan dikuiri. Sila
rujuk catatan kuiri untuk tindakan
vi. BAHARU
Permohonan telah disahkan
dan dihantar untuk proses bayaran.
vii. SELESAI
Permohonan telah dibuat
pembayaran.
xv. KUIRI
Permohonan telah ditolak.
Sila buat permohonan baharu.
Adalah dimaklumkan sekiranya
tuan/puan akan menerima notifikasi dokumen sokongan telah dikuiri seperti
berikut :
Tuan/Puan
Harap Maaf.
Proses pengesahan dokumen
sokongan permohonan tuntutan bayaran balik WTD Tuan/Puan tidak berjaya.
Sila rujuk keterangan kuiri
seperti berikut: (Merujuk kepada keterangan pengesahan dokumen).
Sila log masuk ke Portal
eGUMIS : https//:egumis.anm.gov.my untuk maklumat lanjut untuk memuatnaik
kembali dokumen yang dikehendaki.
Terima kasih kerana
menggunakan perkhidmatan Portal eGUMIS.
Ini adalah cetakan komputer.
Tandatangan tidak diperlukan.
Tindakan yang perlu diambil
adalah :
Langkah 1 : Klik Kemaskini Dokumen bagi tujuan mengemukakan semula dokumen sokongan yang tepat.
Langkah
2 : Klik Hapus pada ruangan tindakan, seterusnya
memuat naik semula dokumen sokongan yang tepat.
Langkah 3 : Klik Hantar bagi tujuan mengemukakan semula borang
permohonan tersebut.
Permohonan
berstatus deraf akan disimpan 7 hari sebelum dihapuskan secara automatik oleh
sistem. Carian dan pengisian borang perlu dilaksanakan semula untuk meneruskan
permohonan selepas tempoh 7 hari tersebut.
Permohonan berstatus deraf akan disimpan 3 bulan sebelum dihapuskan secara automatik oleh sistem. Carian dan pengisian borang perlu dilaksanakan semula untuk meneruskan permohonan selepas tempoh 3 bulan tersebut.
Permohonan
akan disimpan selama 2 tahun sebelum dipadamkan secara automatik oleh sistem.
Sila hubungi pejabat kami untuk pertanyaan lanjut.
a) Kad pengenalan (hadapan dan
belakang) bagi warganegara Malaysia;
b) Dokumen pertukaran nama daripada agensi berkaitan (sekiranya ada);
c) Akuan Pelepashakan Kewarganegaraan Malaysia daripada Jabatan Pendaftaran
Negara sekiranya telah bertukar kerakyatan;
d) Pasport terkini dan pasport semasa transaksi dilakukan di Malaysia yang
disahkan oleh Notari Awam/Pegawai Konsulat Negara berkenaan bagi bukan
warganegara Malaysia;
e) Dokumen pengenalan diri Negara berkenaan bagi bukan warganegara Malaysia
yang disahkan oleh Notari Awam/Pegawai Konsulat Negara berkenaan
f).Sijil Pendaftaran dan Sijil
Pertukaran Nama (sekiranya berkaitan) bagi syarikat/firma.
*salinan dokumen hendaklah terang dan jelas*
Dokumen akaun aktif
individu/syarikat adalah salinan buku akaun bank atau penyata akaun bank yang masih
aktif untuk bayaran dikreditkan terus ke akaun tersebut.
Salinan buku akaun bank atau penyata akaun bank bank hendaklah lengkap dengan nama seperti di dokumen pengenalan diri, nombor akaun bank dan nama bank. Sebarang tulisan tangan tanpa cap pengesahan bank adalah TIDAK DIBENARKAN.
Sekiranya tiada salinan buku akaun bank atau penyata akaun bank yang sah
seperti diatas, individu/syarikat boleh mendapatkan surat pengesahan akaun
aktif daripada pihak bank.
1. Borang Permohonan Tuntutan Wang Tak Dituntut UMA-7
eGUMIS
2. Salinan dokumen pengenalan diri (hadapan dan
belakang)
3. Salinan muka hadapan buku akaun/penyata bank (simpanan/semasa) aktif
yang jelas dan lengkap dengan nama penuh pemohon, nombor akaun bank dan
nama bank (bayaran akan dikreditkan terus ke dalam akaun)
Nota: Akaun Tabung Haji/akaun pelaburan/akaun
pinjaman tidak dibenarkan
4. Surat Pengesahan ASAL daripada
syarikat/firma yang menyerahkan WTD kepada Pendaftar (sekiranya maklumat
eGUMIS tidak sama dengan maklumat pemohon/ pengenalan diri
empunya) lengkap mengikut format yang ditetapkan.
Nota: Dokumen ASAL perlu dikemukakan melalui
kaunter/pos berdaftar dalam tempoh 07 hari berkerja daripada tarikh permohonan
online dikemukakan
1. Borang Permohonan Tuntutan Wang Tak Dituntut UMA-7
eGUMIS
2. Salinan dokumen pengenalan diri (hadapan dan
belakang)
3. Salinan muka hadapan buku akaun/penyata bank
(simpanan/semasa) aktif yang jelas dan lengkap dengan nama penuh pemohon,
nombor akaun bank dan nama bank (bayaran akan dikreditkan terus ke dalam akaun)
Nota: Akaun Tabung
Haji/akaun pelaburan/akaun pinjaman tidak dibenarkan
4. Surat Pengesahan ASAL daripada syarikat/firma yang
menyerahkan WTD kepada Pendaftar (sekiranya maklumat eGUMIS tidak sama
dengan maklumat pemohon/ pengenalan diri empunya) lengkap mengikut format
yang ditetapkan.
Nota:
·
Bagi Akaun
Simpanan/Semasa/Simpanan Tetap berjumlah RM10,000 dan ke atas bagi tahun
serahan 2017 dan ke bawah, Surat pengesahan asal daripada bank yang membuat
serahan WTD hendaklah disertakan.
·
Bagi
Tuntutan WTD untuk Akaun Bersama (Joint Account) yang mempunyai syarat operasi
tandatangan seorang/bersama, tuntutan hendaklah dibuat secara bersama oleh
semua pemegang akaun.
· Bagi Tuntutan WTD untuk Akaun Simpanan
(pemegang amanah), salah seorang empunya boleh membuat tuntutan dengan
mengemukakan salinan kad pengenalan ibu/bapa/penjaga dan sijil lahir anak
Nota: Dokumen ASAL perlu dikemukakan melalui
kaunter/pos berdaftar dalam tempoh 07 hari berkerja daripada tarikh permohonan
online dikemukakan
1. Borang Permohonan Tuntutan Wang Tak Dituntut UMA-7
eGUMIS
2. Salinan dokumen pengenalan diri (hadapan dan
belakang)
3. Salinan muka hadapan buku akaun/penyata bank (simpanan/semasa) aktif
yang jelas dan lengkap dengan nama penuh pemohon, nombor akaun bank dan
nama bank (bayaran akan dikreditkan terus ke dalam akaun)
Nota: Akaun Tabung Haji/akaun pelaburan/akaun
pinjaman tidak dibenarkan
4. Sekurang-kurangnya dua (2) daripada
tiga (3) dokumen berikut:
i. Banker's cheque/bank draft/cashier's order yang ASAL;
ii. Borang pembelian ASAL banker's cheque/bank
draft/cashier's order yang mempunyai cetakan bank yang jelas bagi maklumat
transaksi tersebut;
iii. Surat Pengesahan ASAL daripada syarikat/firma yang
menyerahkan WTD kepada Pendaftar lengkap mengikut format yang ditetapkan.
Nota:
· Sekiranya bank draft atau bankerâ??s cheque atas
nama Ketua Pengarah Imigresen, Ketua Pengarah Hasil Dalam Negeri atau Ketua
Pengarah Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam atau mana-mana jabatan/agensi
Kerajaan yang yang asal tidak dapat dikemukakan, pemohon perlu mendapatkan
surat pelepasan daripada Ibu Pejabat Jabatan/Agensi tersebut (jika berkenaan)
· Sekiranya gagal mengemukakan dokumen (i) dan
(ii) Surat Pelepasan daripada pembeli/penerima Bankerâ??s Cheque/Bank
Draft/Cashierâ??s Order hendaklah dikemukakan; dan
· Borang AM 80 dan borang Bon Tanggungrugi UMA-8
yang lengkap diisi dan ditandatangani di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen,
Majistret atau Pesuruhjaya Sumpah serta dimatikan Setem Hasil RM10.00 di LHDN
bagi setiap butiran WTD. Tempoh setem hasil hendaklah tidak melebihi 30 hari
dari tarikh tandatangan Hakim Mahkamah Sesyen, Majistret atau Pesuruhjaya
Sumpah, pemohon dan saksi.
Nota: Dokumen ASAL perlu dikemukakan melalui
kaunter/pos berdaftar dalam tempoh 07 hari berkerja daripada
tarikh permohonan online dikemukakan
1. Borang Permohonan Tuntutan Wang Tak Dituntut UMA-7
eGUMIS
2. Salinan dokumen pengenalan diri pasport terkini dan
pasport semasa transaksi dilakukan di Malaysia yang disahkan oleh Notari
Awam/Pegawai Konsulat Negara berkenaan.
3. Salinan penyata bank yang lengkap yang jelas
dengan nama penuh pemohon, nombor akaun bank, nama bank, alamat bank dan
national clearing code (FW/SC)/ Swift Code (bayaran akan dikreditkan terus ke
dalam akaun)
4. Dokumen-dokumen berikut:
i. Dokumen ASAL (Contoh: buku akaun
simpanan bank/sijil simpanan tetap); atau
ii. Surat pengesahan ASAL daripada
syarikat/firma yang menyerahkan WTD kepada Pendaftar (sekiranya tiada dokumen
asal) mengikut format yang ditetapkan; dan
iii. Lain-lain dokumen mengikut jenis WTD
Nota: Dokumen ASAL perlu dikemukakan melalui
kaunter/pos berdaftar dalam tempoh 07 hari berkerja daripada
tarikh permohonan online dikemukakan
Permohonan tuntutan atas nama
syarikat/firma hendaklah dibuat oleh syarikat/firma tersebut sahaja. Tiada
bayaran dibenarkan kepada pengarah syarikat, pemegang saham, pekerja atau
sebagainya kecuali perniagaan jenis milikan tunggal atau perkongsian boleh
dibuat kepada pemilik perniagaan tersebut.
1.
Borang permohonan UMA-7 yang lengkap diisi dan ditandatangani oleh
pegawai syarikat/firma yang diberikan kuasa lengkap dengan nama, jawatan dan
cap rasmi syarikat/firma.
2.
Surat pemberian kuasa pegawai syarikat/firma yang menandatangani
borang permohonan bersama salinan kad pengenalan dan kad pekerja (jika
berkaitan).
3.
Salinan sijil pendaftaran syarikat/firma dan sijil pertukaran nama
(jika berkaitan).
4.
Salinan penyata bank yang aktif yang tertera nama, nombor akaun
syarikat/firma dan nama bank atau surat pengesahan akaun aktif daripada pihak
bank (bayaran akan dikreditkan terus ke dalam akaun).
5.
Dokumen asal atau salinan dokumen asal (Contoh: buku bank/sijil
simpanan tetap dan lain-lain) (jika ada).
6.
Surat pengesahan asal daripada syarikat/firma yang membuat serahan
WTD (jika berkenaan) atau jika maklumat WTD adalah tidak lengkap.
Nota: Dokumen ASAL perlu dikemukakan melalui kaunter/pos
berdaftar dalam tempoh 07 hari berkerja daripada tarikh permohonan online
dikemukakan
1.
Borang permohonan UMA-7 yang lengkap diisi dan ditandatangani oleh
pegawai syarikat/firma yang diberikan kuasa lengkap dengan nama, jawatan dan
cap rasmi syarikat/firma.
2.
Surat pemberian kuasa pegawai syarikat/firma yang menandatangani
borang permohonan bersama salinan kad pengenalan dan kad pekerja (jika
berkaitan).
3.
Salinan sijil pendaftaran syarikat/firma dan sijil pertukaran nama
(jika berkaitan).
4.
Salinan penyata bank yang aktif yang tertera nama, nombor akaun
syarikat/firma dan nama bank atau surat pengesahan akaun aktif daripada pihak
bank (bayaran akan dikreditkan terus ke dalam akaun).
5. Sekurang-kurangnya dua (2) daripada
tiga (3) dokumen berikut:
i. Banker's cheque/bank draft/cashier's order yang ASAL;
ii. Borang pembelian ASAL banker's cheque/bank
draft/cashier's order yang mempunyai cetakan bank yang jelas bagi maklumat
transaksi tersebut;
iii. Surat Pengesahan ASAL daripada syarikat/firma yang
menyerahkan WTD kepada Pendaftar lengkap mengikut format yang ditetapkan.
Nota:
· Sekiranya bank draft atau bankerâ??s cheque atas nama Ketua Pengarah Imigresen, Ketua Pengarah Hasil Dalam Negeri atau Ketua Pengarah Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam atau mana-mana jabatan/agensi Kerajaan yang yang asal tidak dapat dikemukakan, pemohon perlu mendapatkan surat pelepasan daripada Ibu Pejabat Jabatan/Agensi tersebut (jika berkenaan)
· Sekiranya gagal mengemukakan dokumen (i) dan
(ii) Surat Pelepasan daripada pembeli/penerima Bankerâ??s Cheque/Bank
Draft/Cashierâ??s Order hendaklah dikemukakan; dan
· Borang AM 80 dan borang Bon Tanggungrugi UMA-8
yang lengkap diisi dan ditandatangani di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen,
Majistret atau Pesuruhjaya Sumpah serta dimatikan Setem Hasil RM10.00 di LHDN
bagi setiap butiran WTD. Tempoh setem hasil hendaklah tidak melebihi 30 hari
dari tarikh tandatangan Hakim Mahkamah Sesyen, Majistret atau Pesuruhjaya
Sumpah, pemohon dan saksi.
Nota: Dokumen ASAL perlu
dikemukakan melalui kaunter/pos berdaftar dalam tempoh 07 hari berkerja
daripada
1.
Borang permohonan UMA-7 yang lengkap diisi dan
ditandatangani oleh pegawai syarikat/firma yang diberikan kuasa lengkap dengan
nama, jawatan dan cap rasmi syarikat/firma.
2.
Surat pemberian kuasa pegawai syarikat/firma
yang menandatangani borang permohonan bersama salinan kad pengenalan dan kad pekerja
(jika berkaitan).
3.
Salinan sijil pendaftaran syarikat/firma dan
sijil pertukaran nama (jika berkaitan).
4.
Salinan penyata bank yang aktif yang tertera
nama, nombor akaun syarikat/firma dan nama bank atau surat pengesahan akaun
aktif daripada pihak bank (bayaran akan dikreditkan terus ke dalam akaun).
5.
Surat penjelasan mengenai tuntutan yang dibuat.
6.
Surat pengesahan mengenai serahan dan maklumat
WTD yang diserahkan kepada Pendaftar.
7.
Bukti bayaran yang disahkan oleh pegawai
syarikat/firma.
8.
Salinan Borang UMA3 yang disahkan oleh pegawai
syarikat.
9.
Borang AM 80 dan borang Bon Tanggungrugi UMA-8
yang lengkap diisi dan ditandatangani di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen, Majistret
atau Pesuruhjaya Sumpah serta dimatikan Setem Hasil RM10.00 di LHDN bagi setiap
butiran WTD. Tempoh setem hasil hendaklah tidak melebihi 30 hari dari tarikh
tandatangan Hakim Mahkamah Sesyen, Majistret atau Pesuruhjaya Sumpah, pemohon dan
saksi.
Nota: Dokumen ASAL perlu dikemukakan melalui
kaunter/pos berdaftar dalam tempoh 07 hari berkerja daripada
tarikh permohonan online dikemukakan
1. Borang Permohonan Tuntutan Wang Tak Dituntut
UMA-7 yang lengkap diisi dan ditandatangani oleh Waris/Pentadbir
2. Salinan dokumen pengenalan diri
Waris/Pentadbir
3. Salinan muka hadapan buku akaun/penyata bank
(simpanan/semasa) aktif yang jelas dan lengkap dengan nama penuh
waris/pentadbir, nombor akaun bank dan nama bank (bayaran akan dikreditkan
terus ke dalam akaun).
Nota: Akaun Tabung Haji/akaun pelaburan/akaun
pinjaman tidak dibenarkan
4.
Salinan Sijil Kematian
5. Surat Kuasa Mentadbir
harta pusaka yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi / Pihak Berkuasa/Pejabat
Daerah di Sabah atau Sarawak/Jabatan Ketua Pengarah Tanah & Galian
Persekutuan (JKPTG) / Amanah Raya Berhad yang mengandungi maklumat WTD dalam
senarai harta
6. Dokumen asal atau surat pengesahan (jika
berkenaan)
Nota:
** Sijil Faraid adalah bukan Surat
Kuasa Mentadbir.
** Perintah Mahkamah/Grant Of Probate/Letters
Of Administration daripada Mahkamah Luar Negara perlu didaftar dan dimeterai di
Mahkamah Tinggi Malaya.
** Salinan perlu disahkan oleh pihak
yang mengeluarkan dokumen tersebut.
NOTA:
Bagi tuntutan WTD bagi amaun
keseluruhan berjumlah sehingga RM2,000, sekiranya tiada surat kuasa mentadbir
kelonggaran diberikan dengan mengemukakan dokumen berikut:
i. Salinan dokumen yang menunjukkan pertalian/ hubungan seperti Sijil Kelahiran, Sijil Nikah atau lain-lain dokumen yang sah; dan
ii. Borang AM 80 dan Borang Bon Tanggungrugi
UMA-8 yang lengkap
diisi dan ditandatangani di hadapan Hakim
Mahkamah Sesyen, Majistret atau Pesuruhjaya Sumpah serta dimatikan Setem Hasil RM10.00
di LHDN. Tempoh setem hasil hendaklah tidak melebihi 30 hari dari tarikh
tandatangan Hakim Mahkamah Sesyen, Majistret atau Pesuruhjaya Sumpah, pemohon
dan saksi.
Nota: Dokumen ASAL perlu dikemukakan melalui kaunter/pos berdaftar dalam tempoh 07 hari berkerja daripada tarikh permohonan online dikemukakan
1.
Borang UMA-7 yang lengkap diisi dan
ditandatangani oleh Pelikuidasi dengan nama, jawatan dan cap rasmi
syarikat/firma.
2.
Salinan sijil pendaftaran syarikat/firma dan
sijil pertukaran nama (jika berkaitan) empunya WTD.
3.
Salinan kad pengenalan Pelikuidasi yang
dilantik (hadapan dan belakang).
4.
Salinan penyata bank yang aktif (akaun semasa)
yang tertera nama dan nombor akaun syarikat dalam penggulungan (in liquidation)
(Bayaran akan dikreditkan terus ke dalam akaun).
5.
Salinan dokumen berkenaan penggulungan (in
liquidation) syarikat/firma seperti berikut:
Bagi syarikat
i. Borang 70/71/72 atau
borang di bawah Seksyen 513 (1) â??Notice of Appointment and Address of
Liquidator (Court Winding Up/ Creditors Winding Up/Voluntary Winding Up)â??
bersama-sama perintah mahkamah (Court Winding Up) disahkan oleh Suruhanjaya
Syarikat Malaysia (SSM).
Bagi Koperasi
i. Salinan Perlantikan Pelikuidasi yang disahkan
oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM); dan
ii. Salinan Perintah
Pembatalan Pendaftaran Koperasi Selepas Pemeriksaan yang disahkan oleh SKM.
Bagi pertubuhan/ kesatuan sekerja
i. Salinan Perintah
Pembatalan yang dikeluarkan oleh
Pendaftar Pertubuhan yang disahkan oleh Jabatan Insolvensi Malaysia.
Lain-lain dokumen mengikut jenis WTD.
Permohonan yang
lengkap dengan cetakan maklumat wang tak dituntut dan dokumen sokongan boleh
dikemukakan secara pos (digalakkan secara Pos Berdaftar) atau melalui kaunter di kaunter Pendaftar Wang Tak Dituntut
atau di mana-mana Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) Negeri/Cawangan seperti di
pautan portal berikut: http://www.anm.gov.my/index.php/direktori-ag/direktori-janm-negeri-cawangan-bahagian-akaun-kementerian/maklumat-janm-negeri-dan-cawangan
Alamat Surat-menyurat Bahagian Pengurusan Wang Tak Dituntut (Ibu Pejabat):-
Pejabat Pendaftar Wang Tak Dituntut
Bahagian Pengurusan Wang Tak Dituntut
Jabatan Akauntan Negara Malaysia
Aras 1, Blok Utara, Perbendaharaan 2,
Kompleks Kementerian Kewangan,
No. 7, Persiaran Perdana, Presint 2,
62594, Putrajaya
Alamat Kaunter Bahagian Pengurusan Wang Tak Dituntut (Ibu Pejabat):-
62594, Putrajaya
Waktu urusan
Isnin
- Khamis : 9.00 pg - 4.00 ptg (Tutup 12.30 t/hari sehingga 2.00 ptg)
Jumaat : 9.00 pg - 4.00 ptg (Tutup 12.15 t/hari sehingga 2.45 ptg)
Tutup : Sabtu, Ahad & Cuti Umum
Nota
: Pendaftar mempunyai kuasa mutlak dan berhak meminta apa-apa dokumen tambahan
walaupun pemohon telah menyertakan semua dokumen yang disenaraikan di atas bagi
tujuan pembayaran balik WTD kepada pemohon.
Muat turun borang permohonan, borang Bon Tanggungrugi dan contoh format surat pengesahan daripada syarikat/firma boleh didapati di tab "Muat Turun"
Pendaftar akan mengeluarkan surat kuiri menyatakan dokumen yang tidak
lengkap dan memulangkan kesemua dokumen sokongan bersama-sama dengan borang
permohonan kepada pemohon.
Portal eGUMIS menyediakan kemudahan seperti berikut
- membuat bayaran serahan WTD melalui FPX;
- memuatnaik Daftar WTD yang telah diencrypt secara atas talian;
- menyemak status serahan WTD yang dikemukakan secara atas talian;
- memuatturun resit serahan WTD;
- memuatturun surat kuiri serahan WTD; dan
- mengemaskini rekod syarikat/firma yang pernah didaftarkan dalam sistem Pendaftar WTD.
Untuk membuat serahan WTD, syarikat/firma perlu membuat bayaran WTD melalui portal eGUMIS. Selepas bayaran berjaya, syarikat/firma perlu memuatnaik Daftar WTD mengikut format yang telah ditetapkan oleh Pendaftar WTD ke dalam portal eGUMIS.
Serahan WTD secara atas talian hanya boleh dibuat oleh syarikat/firma yang telah memohon capaian portal eGUMIS dengan mengemukakan Borang UMA-1 kepada Pendaftar WTD.
Untuk mendaftar dengan pihak Pendaftar WTD, syarikat/firma perlu melengkapkan Borang UMA-1. Borang ini boleh dimuatturun dari capaian berikut : http://www.anm.gov.my/index.php/khidmat/wang-tak-dituntut. Borang UMA-1 yang telah lengkap diisi perlu dihantar kepada Pendaftar WTD. Pihak Pendaftar akan menghantar notifikasi emel untuk memaklumkan ID serta kata laluan sementara kepada pegawai syarikat/firma.
Dokumen yang perlu dimuatnaik ke dalam Portal eGUMIS adalah Daftar WTD dalam format MsExcel yang telah diencrypt menggunakan encryption key yang ditetapkan oleh Pendaftar WTD.
Contoh format dan panduan penyediaan Daftar WTD boleh dimuatturun dari capaian berikut http://www.anm.gov.my/index.php/khidmat/wang-tak-dituntut.
Sebarang permohonan untuk mendapatkan encryption key perlu diemelkan kepada akaun.bwtd@anm.gov.my.
Selepas serahan WTD berjaya diproses dan diakaunkan oleh pihak Pendaftar, resit rasmi boleh dimuatturun melalui portal eGUMIS.
Sekiranya pihak syarikat/firma mempunyai masalah semasa membuat serahan WTD secara talian, pihak syarikat/firma boleh berhubungan dengan:
Unit Akaun
Bahagian
Pengurusan Wang Tak Dituntut
Jabatan
Akauntan Negara Malaysia
Aras
1, Blok Utara, Perbendaharaan 2
Kompleks
Kementerian Kewangan
No.
7 Persiaran Perdana
Presint
2
62594
Putrajaya