Soalan Lazim
- MAKLUMAT AM
- PENDAFTARAN DAN SEMAKAN WANG TAK DITUNTUT SECARA DALAM TALIAN
- TUNTUTAN WANG TAK DITUNTUT SECARA DALAM TALIAN
- DOKUMEN ASAS PERMOHONAN TUNTUTAN
- PERMOHONAN TUNTUTAN INDIVIDU
- PERMOHONAN TUNTUTAN SYARIKAT
- PERMOHONAN TUNTUTAN WARIS/PENTADBIR
- PERMOHONAN TUNTUTAN PELIKUDASI (LIQUIDATOR)
- BAGAIMANA PERMOHONAN WTD BOLEH DIKEMUKAKAN
- SERAHAN WANG TAK DITUNTUT
Tiada
tempoh masa yang ditetapkan. WTD yang diserahkan kepada Pendaftar boleh
dituntut pada bila-bila masa oleh pihak yang mempunyai hak ke atas wang
tersebut.
Tiada
had minima amaun yang boleh dituntut.
Tiada
sebarang caj dikenakan untuk permohonan tuntutan WTD yang dikemukakan kepada
Pendaftar.
Tiada
faedah yang akan dibayar. Menurut Seksyen 11(3) Akta WTD 1965, amaun bayaran
adalah berdasarkan amaun di dalam Daftar WTD yang diterima daripada
syarikat/firma tanpa apa-apa faedah.
Kementerian
Kewangan Malaysia atau Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) tidak pernah
melantik mana-mana syarikat/firma atau individu sebagai ejen dalam menguruskan
permohonan tuntutan Wang Tak Dituntut (WTD).
Mengikut
perundangan Seksyen 10A Akta WTD, serahan WTD oleh syarikat/firma akan
diwartakan. Pihak Pendaftar akan mengemukakan rekod serahan kepada Percetakan
Nasional Malaysia Berhad (PNMB) untuk proses pewartaan. Setelah diwartakan,
rekod tersebut terbuka kepada pemakluman awam. Dokumen warta juga dijual kepada
pihak awam oleh PNMB selain dihantar ke Perpustakaan Negara Malaysia untuk rujukan
orang awam. Sehubungan dengan itu, berdasarkan oleh maklumat warta ini,
terdapat pihak yang menggunakannya untuk bertindak sebagai ejen. Pendaftar dan
Kementerian Kewangan tidak pernah melantik ejen bagi menguruskan WTD.
Pendaftar tidak mempunyai maklumat empunya selain daripada yang telah
diwartakan. Sehubungan dengan itu, empunya perlu mengemukakan permohonan
tuntutan kepada Pendaftar melalui kaunter, pos berdaftar atau portal eGUMIS.
Sebarang maklumat peribadi yang diperoleh oleh pihak ejen seperti nombor
telefon, emel dan sebagainya, berkemungkinan diperoleh daripada pihak lain yang
tidak bertanggungjawab. Sebarang salahguna maklumat peribadi hendaklah merujuk
semula kepada Akta Perlindungan Data Peribadi 2010.
Seksyen
10A (1) Akta WTD 1965 menyatakan syarikat/firma dikehendaki mengemukakan Daftar
UMA3 kepada Pendaftar bagi tujuan pewartaan oleh Percetakan Nasional Berhad.
Pewartaan adalah proses rekod WTD digazetkan dan disimpan di
Perpustakaan Negara bagi pemakluman umum.
Hanya
rekod WTD yang telah diwartakan boleh dibuat semakan dan tuntutan.
Ya, terdapat kemudahan semakan
WTD secara online disediakan oleh Pendaftar melalui pautan portal
berikut: https://egumis.anm.gov.my/
Individu dan syarikat/firma
dibenarkan untuk membuat semakan WTD secara dalam talian melalui nombor
pengenalan diri dan nombor pendaftaran syarikat.
Pemohon boleh membuat
semakan WTD secara dalam talian dengan mengikuti langkah-langkah seperti
berikut:
Langkah 1 : Layari pautan portal https://egumis.anm.gov.my/
Langkah 2 : Buat pendaftaran pengguna secara atas talian.
Langkah 3 : Log masuk portal menggunakan kata laluan yang didaftar.
Langkah 4 : Kemaskini maklumat pengguna.
Langkah 5 : Klik pada "KLIK DI SINI UNTUK CARIAN WANG TAK
DITUNTUT" untuk membuat Semakan WTD melalui nombor pengenalan diri atau
nombor pendaftaran syarikat dan cetak maklumat Wang Tak Dituntut tersebut (jika
ada)
Langkah 6 : Klik "Cetak", jika perlu.
Pemohon boleh terus log
masuk menggunakan kata laluan yang didaftar. Sekiranya pengguna terlupa kata
laluan,
Langkah 1 : Layari pautan portal https://egumis.anm.gov.my/
Langkah 2 : Klik pada "LUPA KATA LALUAN".