Soalan Lazim

Menurut Seksyen 13(1) Akta WTD 1965, bayaran WTD hendaklah dibayar kepada mana-mana penerima yang dapat membuktikan bahawa beliau mempunyai hak ke atas WTD dan apabila Pegawai WTD berpuas hati bahawa penerima ialah empunya yang berhak.

Tiada tempoh masa yang ditetapkan. WTD yang diserahkan kepada Pendaftar boleh dituntut pada bila-bila masa oleh pihak yang mempunyai hak ke atas wang tersebut.

Tiada sebarang caj dikenakan untuk permohonan tuntutan WTD yang dikemukakan kepada Pendaftar.

Tiada faedah yang akan dibayar. Menurut Seksyen 11(3) Akta WTD 1965, amaun bayaran adalah berdasarkan amaun di dalam Daftar WTD yang diterima daripada syarikat/firma tanpa apa-apa faedah.

Kementerian Kewangan Malaysia atau Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) tidak pernah melantik mana-mana syarikat/firma atau individu sebagai ejen dalam menguruskan permohonan tuntutan Wang Tak Dituntut (WTD).

Mengikut perundangan Seksyen 10A Akta WTD, serahan WTD oleh syarikat/firma akan diwartakan. Pihak Pendaftar akan mengemukakan rekod serahan kepada Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB) untuk proses pewartaan. Setelah diwartakan, rekod tersebut terbuka kepada pemakluman awam. Dokumen warta juga dijual kepada pihak awam oleh PNMB selain dihantar ke Perpustakaan Negara Malaysia untuk rujukan orang awam. Sehubungan dengan itu, berdasarkan oleh maklumat warta ini, terdapat pihak yang menggunakannya untuk bertindak sebagai ejen. Pendaftar dan Kementerian Kewangan tidak pernah melantik ejen bagi menguruskan WTD.

 

Pendaftar tidak mempunyai maklumat empunya selain daripada yang telah diwartakan. Sehubungan dengan itu, empunya perlu mengemukakan permohonan tuntutan kepada Pendaftar melalui kaunter, pos berdaftar atau portal eGUMIS. Sebarang maklumat peribadi yang diperoleh oleh pihak ejen seperti nombor telefon, emel dan sebagainya, berkemungkinan diperoleh daripada pihak lain yang tidak bertanggungjawab. Sebarang salahguna maklumat peribadi hendaklah merujuk semula kepada Akta Perlindungan Data Peribadi 2010.

Seksyen 10A (1) Akta WTD 1965 menyatakan syarikat/firma dikehendaki mengemukakan Daftar UMA3 kepada Pendaftar bagi tujuan pewartaan oleh Percetakan Nasional Berhad. Pewartaan adalah proses rekod WTD digazetkan dan disimpan di Perpustakaan Negara bagi pemakluman umum. 

Hanya rekod WTD yang telah diwartakan boleh dibuat semakan dan tuntutan.

Ya, terdapat kemudahan semakan WTD secara online disediakan oleh Pendaftar melalui pautan portal berikut: https://egumis.anm.gov.my/

Individu dan syarikat/firma dibenarkan untuk membuat semakan WTD secara dalam talian melalui nombor pengenalan diri dan nombor pendaftaran syarikat.

Pemohon boleh membuat semakan WTD secara dalam talian dengan mengikuti langkah-langkah seperti berikut:

 

Langkah 1 : Layari pautan portal https://egumis.anm.gov.my/

Langkah 2 : Buat pendaftaran pengguna secara atas talian.

Langkah 3 : Log masuk portal menggunakan kata laluan yang didaftar.

Langkah 4 : Kemaskini maklumat pengguna.

Langkah 5 : Klik pada "KLIK DI SINI UNTUK CARIAN WANG TAK DITUNTUT" untuk membuat Semakan WTD melalui nombor pengenalan diri atau nombor pendaftaran syarikat dan cetak maklumat Wang Tak Dituntut tersebut (jika ada)

Langkah 6 : Klik "Cetak", jika perlu.

Pemohon boleh terus log masuk menggunakan kata laluan yang didaftar. Sekiranya pengguna terlupa kata laluan,

 

Langkah 1 : Layari pautan portal https://egumis.anm.gov.my/

Langkah 2 : Klik pada "LUPA KATA LALUAN".